Havien d’estrenar l’espectacle el març de l’any passat, però l’arribada de la covid-19 els hi va desfer les previsions. Ara, amb la pandèmia més controlada, la companyia Nueveuno Circo ha pogut presentar ‘Suspensión’ al Trapezi de Reus. Els madrilenys han estat uns dels protagonistes de la segona jornada de la Fira del Circ de Catalunya.
Davant un Teatre Fortuny amb les localitats exhaurides han exhibit els seus trucs de malabars i màgia. Tot i les dificultats per les quals passa el sector cultural, Jorge Silvestre -un dels membres de Nueveuno Circo- ha afirmat a l’ACN que arran de la covid el públic va a veure la funció “amb més respecte”.
Paral·lelament, aquest divendres l’organització ha entregat els Premis Trapezi Peces Audiovisuals.Silvestre es mostra satisfet perquè malgrat la crisi estan “salvant bastant la situació”. “Ens sentim molt afortunats del suport que tenim, tant des de les institucions com des del sector i la població en general. Sabem que som uns privilegiats i treballem molt per intentar-ne treure profit”, ha indicat.
‘Suspensión’ el van estrenar finalment el setembre de l’any passat i des d’aleshores l’han pogut fer girar per l’Estat. “Esperem que de la fira del Trapezi en puguin sortir més possibilitats”, ha dit esperançat.
Aquesta és la segona vegada que Nueveuno Circo visita la mostra reusenca i pels sis membres de la companyia “és com complir un somni”. “Quan comences a fer circ contemporani o d’autor el Trapezi és una referència. No és casa nostra però ens agradaria que fos més casa nostra”, ha expressat Silvestre, que ha remarcat que té ganes de repetir al Baix Camp.
Amb tot, els madrilenys valoren molt actuar a prop de casa seva i no els treu a son actuar a l’estranger. “La companyia es va fundar amb la vocació de tornar a casa. Treballàvem per una companyia internacional i estàvem cansats de fer quilòmetres i d’agafar vols. La covid ha confirmat què bo és treballar a casa i al teu territori”, ha subratllat.
Silvestre ha comentat que el seu espectacle parla d’ells mateixos. “Ens mostrem davant del públic i la pregunta que ens hem fet durant el procés de creació és: qui som?”.
Durant la funció combinen els malabars, la seva especialitat, amb màgia, llançament de ganivets i altres modalitats circenses. L’artista ha reconegut que és la primera vegada que intenten “emocionar amb el circ” i ha afirmat que la situació actual per la qual el públic està més sensibilitzat amb la cultura els ajuda. “La gent té ganes de riure i plorar, i això ens va bé a les arts escèniques”, ha finalitzat.
L’organització lliura els ‘Premis Trapezi Peces Audiovisuals’
En la segona jornada del Trapezi, l’organització també ha entregat aquest dijous al matí els ‘Premis Trapezi Peces Audiovisuals’ a Cal Massó. El concurs, per fer visible el circ i acostar-lo a nous formats, ha rebut 27 obres. La ‘Història d’un mur’, de Laura Carrau, ha estat la guanyadora en la categoria Experiències de Circ.
El jurat n’ha destacat la “bona narrativa audiovisual, la mirada inclusiva que trenca murs i els cossos discordants que converteixen el circ social en una proposta artística d’excel·lència”. En la mateixa categoria, també s’ha atorgat un accèssit a ‘Los Excéntricos. Els pallassos de la natura’.
Pel que fa a la categoria L’art del circ, el premi se l’ha emportat ‘Entre Aguas’, de Celso i Frana de la companyia Eia. En aquest cas, el jurat ha valorat la seva “poètica visual, senzilla i evocadora”.
Els premis estan donats amb 2.000 euros per cada modalitat. A més, el jurat també ha assenyalat la gran qualitat de totes les obres, tant en l’àmbit audiovisual com l’artístic i, a la vegada, ha realçat la participació internacional, amb peces procedents de Mèxic, Brasil, Croàcia, Argentina i diferents punts de l’Estat espanyol.
El director artístic del Trapezi, Leandro Mendoza, ha afirmat que el circ és un sector amb molt poc material audiovisual i que els premis volen impulsar “un calaix de fons” amb material audiovisual que permeti consultar propostes, obres, noves tècniques, testimonis i acostar noves narratives a tots els públics.