El Trapezi de Reus, Fira del Circ de Catalunya, ha començat aquest dimecres la 25a edició. Enguany la covid-19 torna a condicionar la mostra, que malgrat tot ha pogut programar uns 90 espectacles d’una trentena de companyies, això sí, sense presència internacional. La primera representació ha estat ‘Desdèmona’, d’Alba Sarraute i Les Ofèlies, al Teatre Bartrina.
Una peça multidisciplinar i amb marcat caràcter reivindicatiu feminista. L’acte d’inauguració que s’ha fet a Cal Massó ha comptat amb la presència de la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, que ha valorat poder fer espectacles en viu. La Fira també té una vessant professional amb programadors i s’allargarà fins diumenge.
El director artístic del Trapezi, Leandro Mendoza, ha posat en valor l’edició d’enguany, tot i les limitacions per la covid-19. Mendoza ha recordat que abans de l’arribada del coronavirus podien tenir fins a 100.000 espectadors al carrer. “Ara tenim el 50% d’aforament en deu espais, és molt poca gent”, ha lamentat en declaracions a l’ACN. Un dels escenaris emblemàtics del certamen, la plaça del Mercadal, ha hagut de reduir l’aforament de les 4.000 a les 500 persones.
Amb tot, el director artístic ha volgut destacar que arran de la pandèmia “el circ comença a tenir una utilitat social, que és la reflexió mitjançant la narrativa del cos”. “És important donar lloc a les creacions fetes ara i que tenen una implicació social més forta. Parlen de gènere, justícia, reflexions sobre el caràcter humà i com es reacciona a les noves situacions. Crec que és indispensable”, ha assenyalat.
Més enllà dels espectacles oberts al públic, el Trapezi també té la vocació d’acostar-se als professionals per ajudar a construir una indústria al voltant del circ. La vessant de fira d’enguany tindrà programadors catalans, espanyols, europeus i nord-americans.
Aquest dijous hi haurà una trobada amb la coordinadora de fires estatals en la qual es parlarà de la necessitat de la presencialitat a les fires. “També es presentarà un estudi que parla de la fotografia del sector de l’any passat i del dany que pot generar en la cultura l’any 2020”, ha especificat Mendoza.